کمیته اجرایی

امروزه گردشگری نه تنها از نظر اقتصادی به عنوان یک صنعت رو به رشد جایگاه خود را تثبیت نموده، بلکه ازجنبه فرهنگی و اجتماعی نیز به عنوان ابزاری قوی دراختیار دیپلماسی عمومی کشورها، روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد تا جایی که دولتمردان بسیاری از جوامع درصدد ایجاد جاذبه های مصنوعی برای پیوستن به این صنعت پرسود هستند. در این میان کشور ایران به لحاظ برخورداری از ظرفیت های بی بدیل فرهنگی، تاریخی، طبیعی و مردم شناختی، در فهرست ۱۰ کشور برتر جهان قرار دارد. از سویی با توجه به گسترش سریع صنعت گردشگری و به منظور کسب جایگاهی بالاتر، دولت ها صرفا به داشته های خود اتکا نکرده، بلکه پا را فراتر نهاده و درصدد تنوع بخشی به رویکردهای توسعه ای خود برای جذب گردشگران برآمده اند و در این زمینه تعریف رویدادها می تواند محملی برای رونق بیشتر گردشگری باشد. خوشبختانه ظرفیت ها و قابلیت های سرزمین ایران و سیاست ها و رویکردهای گردشگری در کشور ما به گونه ای است که می توانیم از رویداد ها برای معرفی ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و جاذبه های طبیعی و میراثی مان به نحوی مناسب استفاده کنیم. بر این اساس انتخاب شهرهای ایران در سطح بین المللی با توجه به برخورداری از شاخص های مقبول در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، و هم چنین تعریف رویدادهای فراملی، فرصت هایی طلایی برای صنعت گردشگری ایران محسوب می شود. یکی از این رویدادهای مهم و ارزنده انتخاب تبریز از سوی سازمان همکاری های اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی است که بر پایه داشته های فاخر فرهنگی، تاریخی و اجتماعی این شهر صورت گرفته است. این اتفاق فرخنده ۲۲ دسامبر ۲۰۱۵ در نهمین اجلاس کارشناسان ارشد و وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر برگزار و کهن شهر ۵ هزار ساله تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی برای سال ۲۰۱۸ برگزیده شد. این کنفرانس در نظر دارد با بهره گیری از  نهادهای علمی - تحقیقاتی، کنفرانس « ظرفیت های گردشگری تبریز 2018 در توسعه فضای کسب و کار »  برگزار نماید. هدف اين کنفرانس استفاده از فرصت بدست آمده  برای توسعه پایدار شهر تبریز می باشد

 

با کمال احترام

دکتر حامد باصر

دبیر کنفرانس