اصولا توسعه در هر کشوری نیازمند سرمایه­ گذاری در بخش ها و فعالیت های مختلف اقتصادی آن کشور است و بدون سرمایه­ گذاری در طرح های زیر بنایی و رونمایی، نمی­ توان انتظار گسترش اشتغال، تولید و رفاه اقتصادی را داشت. از طرف دیگر، امروزه گردشگری به عنوان گسترده ­ترین صنعت خدماتی دنیا، جایگاه  ویژه­ای در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، و سیاسی به خود اختصاص داده است. صنعت گردشگری با 200 میلیون شاغل و گردش مالی سالانه حدود 4/5 تریلیون دلار، به ‍بزرگترین و متنوع ­ترین صنعت دنیا تبدیل شده است، به طوری که در بیش از 150 کشور، گردشگری یکی از پنج منبع مهم کسب ارز خارجی بوده و در 60 کشور رتبه اول را به خود اختصاص داده است. بر خلاف گذشته که فقط افراد معدودی می توانستند در فرایند آن مشارکت داشته باشند، افزایش روز افزون تعداد گردشگران، گویای تبلور گردشگری به عنوان یک نیاز ضریب تاثیر گردشگری را افزایش داده است. بنابراین امروزه گردشگری با توان مضاعف تری می ­تواند حیات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جوامع را تحت تاثیر قرار دهد. 

سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری اسلامی طرحی را از سال 2015 با نام معرفی شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی کلید زد. در این طرح هر ساله شهری از کشورهای اسلامی به عنوان ” شهر نمونه گردشگری جهان اسلام ” معرفی می شود. در اولین معرفی شهر قدس فلسطین در سال 2015 و در دومین معرفی شهر قونیه ترکیه در سال 2016 به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام معرفی شدند. برای سال 2017 نیز شهر مدینه عربستان به این عنوان انتخاب و در نهایت شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 انتخاب شد. همانطور که از عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام مشخص است این انتخاب بر اساس فاکتورهای تاریخی ، فرهنگی ، دینی و مذهبی صورت گرفته است. کلانشهر تبریز توانسته است خود را به عنوان مدرن ترین ، سالمترین ، زیباترین و توسعه یافته ترین شهر ایران در جهان معرفی کند. توجه به شاخصه های مهم این عنوان اهمیت بسیاری دارد. طبیعتا عمده گردشگران خارجی برای دیدن برج ها ، مراکز خرید پیشرفته و مانند آنها به تبریز سفر نمی کنند. اگر چنین ملاک هایی وجود داشته باشد شهرهایی مانند دبی در صدر این انتخاب قرار دارند. مسلما توجه به پیشینه های تاریخی ، فرهنگی ، اجتماعی ، دینی و مذهبی مهمترین عامل توفیق در تبریز 2018 است. تمامی برنامه ها و اقدامات انجام شده باید در مسیر معرفی داشته های تبریز انجام شود. تاریخ و تمدن تبریز مثال زدنی است که می توان بر روی آن کار و به عنوان نقطه قوت از آن استفاده کرد. دارا بودن برج های مدرن و چشم نواز ، هتل های شیک و مجلل ، مراکز خرید بزرگ و فاخر می تواند برای تکمیل این هدف مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می­ توان گفت پیشرفت تبریز پیشرفت کل ایران است و پیشرفت هر نقطه ای از ایران پیشرفت تبریز. بسیار محتمل است گردشگری که از کشور دیگر به قصد دیدن تبریز به کشور آمده از شیراز ، اصفهان ، تهران ، یزد و مانند آنها دیدن کند و بالعکس. فرصت پیش­ آمده، فرصت بسیار مناسبی برای توسعه گردشگری در استان آذربایجان شرقی، به خصوص شهر تبریز بوده و بهترین فرصت برای بهره‌مندی از کلیه پتانسیل‌ها و معرفی جاذبه‌ها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مختلف در این شهر، در حوزه‌های چون گردشگری، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی می­ باشد.

شهرداری تبریز با همکاری دانشگاه فنی­ و حرفه­ای در نظر دارد با بهره گیری از تجارب گذشته، اساتید دانشگاه­های معتبر ایران و نهادهای علمی پژوهشی، کنفرانس « ظرفیت های گردشگری تبریز 2018 در توسعه فضای کسب و کار »  برگزار نماید. اين کنفرانس به دنبال آن است كه با گردهم آوردن صاحب نظران، انديشمندان، دانشگاهيان، سياستگذاران، مديران و متخصصان به تبيين و توجیه ضرورت و اهمیت استفاده از فرصت حاصل شده (تبریز 2018) برای توسعه پایدار شهر تبریز و بهبود فضای کسب و کار شهروندان آن بپردازد.

 

         من ا... توفیق  
      دکتر افرام کیوانی
     دبیر علمی کنگره