معرفی کنفرانس

 

مطابق نظر سازمان جهانی گردشگری، که وابسته به سازمان ملل است، گردشگری بزرگترین صنعت فعال در جهان و یکی از صنایع بزرگ شغل‌آفرینی است. گردشگری، علاوه بر جنبه‌های اقتصادی، ابعاد دیگری نیز دارد که از جمله آنها روابط پیچیده موضوعاتی است که پیش از سفر گردشگر، طی آن و حتی پس از آن وجود خواهند داشت که می توان به آثار روانشناختی، جامعه شناختی، زیست محیطی و سیاسی مسافرت اشاره کرد. کشور ایران به لحاظ موقعیت مکانی و داشتن عناصر مهم جذب جهانگردی چون مناظر طبیعی، آثار باستانی، تنوع اقلیمی یا تمدن ریشه‌دار و انقلاب اسلامی در تلاش است تا از اقتصاد تک پایه‌ای به سمت اقتصاد متنوع و با ثبات حرکت نماید و در این چارچوب علاوه بر تنوع بخشی به اقتصاد خود، پیام فرهنگی و ارتباطی را در معرض افکار جهانیان قرار دهد. بدون شک دستیابی به چنین اهدافی، مستلزم شناخت فرآیند صنعت جهانگردی می باشد تا با یک پشتوانه علمی و آگاهی از آثار مثبت و منفی این پدیده در جهان و ایران به انتخاب آگاهانه یک راهبرد منطقی، واقع گرا و توام با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح جهانگردی در چارچوب فرآیند توسعه همه جانبه و پایدار دست یابد. علی‌رغم تحقیقات وسیعی که در زمینه جهانگردی در سراسر دنیا، خصوصآ در دو یا سه دهه اخیر انجام گرفته است، کشور ما در این صنعت از دیدگاه بازاریابی مورد توجه چندانی قرار نگرفته است و امید می رود با توجه جدی و همه جانبه‌تر بتوانیم سهم بیشتری از درآمد این صنعت جهان را به کشورمان اختصاص دهیم.

سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری اسلامی طرحی را از سال 2015 با نام معرفی شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی کلید زد. در این طرح هر ساله شهری از کشورهای اسلامی به عنوان ” شهر نمونه گردشگری جهان اسلام ” معرفی می شود. در اولین معرفی شهر قدس فلسطین در سال 2015 و در دومین معرفی شهر قونیه ترکیه در سال 2016 به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام معرفی شدند. برای سال 2017 نیز شهر مدینه عربستان به این عنوان انتخاب و در نهایت شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 انتخاب شد. با توجه به مطالب فوق الذکر تبریز 2018 فرصت بسیار مناسبی برای توسعه گردشگری در استان آذربایجان شرقی، به خصوص شهر تبریز بوده و بهترین فرصت برای بهره‌مندی از کلیه پتانسیل‌ها و معرفی جاذبه‌ها، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مختلف در این شهر، در حوزه‌های چون گردشگری، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی می ­باشد.

شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی، شهرداری تبریز و دانشگاه فنی­ و حرفه­ای استان آذربایجان­ شرقی با همکاری هم در نظر دارند با بهره گیری از تجارب گذشته، اساتید دانشگاه­های معتبر ایران و نهادهای علمی - پژوهشی، کنفرانس ملی« ظرفیت های گردشگری تبریز 2018 در توسعه فضای کسب و کار » برگزار نمایند. اين کنفرانس به دنبال آن است كه با گردهم آوردن صاحب نظران، انديشمندان، دانشگاهيان، سياست گذاران، سرمایه گذاران، مديران علاقه مند، و متخصصان به تبيين و توجیه ضرورت و اهمیت استفاده از فرصت حاصل شده (تبریز 2018) برای توسعه پایدار شهر تبریز و بهبود فضای کسب و کار شهروندان آن بپردازد.